leśne przedszkola

LEŚNE PRZEDSZKOLA – WYCHOWANIE W LESIE

Leśne przedszkola to przedszkola bez murów, otwarte na naturę.  Jeszcze do niedawna taka forma edukacji  edukacji w Polsce była nie do pomyślenia. Przedszkole bez zabawek i dachu nad głową wydawało się niedorzeczne.

Historia leśnych przedszkoli

Obecne są od kilkudziesięciu lat w krajach skandynawskich, Niemczech, Czechach, Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze „zielone” przedszkole powstało w duńskim miasteczku pod koniec dziewiętnastego wieku. Założycielka Ella Flautau spędzała dużo czasu w lesie ze swoimi dziećmi i dziećmi znajomych. Idea leśnych przedszkoli dotarła również i do Polski. Pierwszą taką placówkę w naszym kraju utworzono w Konarach pod Krakowem. Ich liczba z roku na rok stale rośnie. Cieszą się coraz większą popularnością. Rodzice coraz większą wagę przykładają do edukacji swoich dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb.

 

leśne przedszkola wychowanie w lesie

Koncepcja leśnego przedszkola

Głównym założeniem leśnych przedszkoli jest spędzanie przez dzieci większości czasu na świeżym powietrzu, niezależnie od pory roku.  Proporcja czasu spędzanego na na dworze/polu do wewnątrz pomieszczeń wynosi około 80% do 20%.  Deszcz, śnieg, wiatr czy ujemne temperatury nie stanowią przeszkody. Dzieci potrafią dostosować się do każdych warunków atmosferycznych lepiej niż dorośli.

„Nie ma czegoś takiego jak zła pogoda, jest tylko nieodpowiednie ubranie” – twierdzą norweskie przedszkolanki.

Kiedy warunki pogodowe są naprawdę ekstremalne nauczyciele wraz z dziećmi mogą się schronić  w prymitywnych „budowlach”: barakach, szałasach, domkach z gliny czy tipi.

Kontakt dziecka z przyrodą ma bardzo pozytywny wpływ na jego rozwój. W leśnych przedszkolach dzieci poznają rośliny i zwierzęta, rozwijają kreatywność i wzmacniają odporność swoich organizmów. To tylko kilka zalet bezpośredniego kontaktu z naturą, jest ich znacznie więcej.

Najlepsza lokalizacja na leśne przedszkola

Idealne miejsce na leśne przedszkola to: las, łąka, plaża. Dobre jest każde miejsce, w którym można obcować z naturą. Nie ma w nim „zwykłych” zabawek. Dzieci bawią się tym co znajdą w lesie: patykami, szyszkami, liśćmi, kasztanami, żołędziami itp. Skaczą po kałużach (o dziwo nikt z rodziców nie boi się przemoczonych butów), zakładają własne ogródki z ziołami, kwiatami i ekologicznymi warzywami, robią korale z jarzębiny, gotują herbatę na ognisku. Mają ciągły kontakt z naturą, przez co poznają rośliny i zwierzęta. Większość czasu spędzają aktywnie, kiedy nadchodzi chwila odpoczynku leżakują na trawie bądź śpią w śpiworach.

 

leśne przedszkole

I na koniec wpisu kilka cytatów Marii Montessori.

„Kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą, wtedy nagle wychodzi z nich cała ich siła.”

Odkrycie dziecka

„Tylko poeci odczuwają fascynację wąskim strumyczkiem źródlanej wody wypływającej spośród skał, tak jak odczuwa to dziecko, które wyraża entuzjazm, śmieje się, chce zatrzymać się i dotknąć go dłonią, jakby chciało go pogłaskać. Chyba nikt oprócz świętego Franciszka nie potrafi zachwycać się skromnym robaczkiem lub zapachem tak, jak czynią to dzieci.”

Odkrycie dziecka

„Bez wątpienia dzieci kochają kwiaty, lecz daleko im jest od zadowolenia się tym, że mogą pośród nich stać i kontemplować ich kolorowe korony. Dzieci będą zadowolone, gdy będą mogły działać, poznawać, odkrywać, również bez względu na zewnętrzne piękno.”

Odkrycie dziecka

„Praca sama w sobie musi być różnorodna. W celu zachęcenia dziecka do działania nie jest konieczny cel siewu czy zbiorów. Ono samo z dobrej woli zaangażuje się w wykonywanie drobnych robót, które dają natychmiastowy efekt lub które pozwolą na wykonanie znacznego wysiłku, jak na przykład wypielenie chwastów na ścieżkach lub klombach, zamiecenie suchych liści lub podniesienie jakiejś starej gałęzi. Szerokie pole do działania, okazje do nowych doświadczeń, scementowania charakteru w ciężkich zadaniach wywołują zarazem ożywiającego ducha, który popycha dziecko do poznania świata.”

Odkrycie dziecka

„Jak dla rozwoju fizycznego niezbędne jest umożliwienie dziecku kontaktu z życiodajnymi siłami natury, tak też dla jego rozwoju psychicznego potrzebny jest kontakt duszy ze wszelkim stworzeniem. W ten sposób może ono gromadzić skarb bezpośrednio poprzez badanie sił natury. Metoda na osiągnięcie tego celu wymaga, aby pozwolić dziecku na wykonywanie prac ogrodniczych i gospodarczych, na przykład poprzez opiekę nad roślinami lub zwierzętami oraz przez inteligentne badanie i kontemplację natury.”

The Montessori Method

Zachęcam Was też do przeczytania super wpisu o zabawie połączonej z nauką Wykorzystanie plastikowych nakrętek do nauki kolorów.

 

Co myślicie o „zielonych” przedszkolach? Ja jestem do nich pozytywnie nastawiona. Uważam, że leśne przedszkola to super sprawa. Gdyby w mojej okolicy takie funkcjonowało, bez zastanowienia zapisałabym do niego moje dzieci.  

11 thoughts on “LEŚNE PRZEDSZKOLA – WYCHOWANIE W LESIE”

  1. Marzy mi się, żeby synowie do takiego chodzili, ale o ile żadna pogoda nam nie straszna, tak atakujący smog już tak

    1. Hej Paulina, a przedszkole leśne z bazą „smokoodporną”, żeby można było schować się w dni najbardziej zanieczyszczonego powietrza? Pytam, bo właśnie takie szykujemy 😉 Ania

  2. Mnie już nie dotyczy ani moich wnuków ale uważam, że to wspanialy pomysł. Dzieci i natura to udane zestawienie, nawet jak już nie tak świeżo na powietrzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *