Naturalne jesienne antydepresanty

NATURALNE JESIENNE ANTYDEPRESANTY

Wpis ten pozwolę sobie zacząć pięknym wierszem Leopolda Staffa – „O jesieni”.

Już jesień.  Liść na drzewie rzednie,
Jeszcze ostatnim złotem gore,
A z nim spokojnie gaśnie, blednie,
Co nie umiało umrzeć w porę.

Pogodny schyłek dnia łagodzi,
Co myśl mąciła bałamutna,
I 2ww serce miłościwie schodzi
Radość tak cicha, że aż smutna.

Nadeszła już jesień. Krótko pisząc zrobiło się szaro, buro i ponuro. Dni coraz to krótsze, mniej słońca i witaminy D, zwanej witaminą szczęścia. Na wielu ludzi jesień działa przytłaczająco, opadają z energii i tracą chęć do życia. Wiadomo, że ta pora roku ma dużo minusów. Możemy narzekać i narzekać, ale lepiej spojrzeć przez przysłowiowe różowe okulary i dostrzec w niej uroki:

  • długie wieczory, podczas których możemy czytać książki owinięci ciepłym kocem,
  • szeleszczące pod stopami liście, idealne na jesienne bukiety,
  • kasztany, dzięki, którym możemy zaoszczędzić na proszku do prania (o tym kiedyś w innym poście),
  • żołędzie do robienia ludzików i zwierzątek wsolnie z dziećmi,
  • zbliżające się Święta Bożego Narodzenia – czas spędzony z bliskimi,
  • palenie w kominku (nadaje on domowi niesamowity klimat),
  • sady pełne śliwek, jabłek i gruszek,
  • grzyby w lesie.

Poniżej wypisałam moje jesienne antydepresanty, aby umilić jesień i nie popaść w depresje.

Zielona herbata

Poranną kawę zamieniłam na zieloną herbatę z dodatkiem soku aroniowego własnej roboty (kiedyś na-pewno dodam przepis). Swojego czasu nie wyobrażałam sobie dnia bez kawy, dopóki nie odkryłam zielonego naparu. Herbata działa relaksująco, uspokajająco i wprowadza człowieka w przyjemy stan. Po wypiciu filiżanki tego dobroczynnego napoju, uczucie senności, znużenia i wyczerpania mija.

Domowe SPA

Relaks w zaciszu własnej łazienki to idealne rozwiązanie, gdy dopadnie Nas jesienne zmęczenia. Wystarczy wypełnić wannę gorącą wodę i zanurzyć się w niej na pół godziny. Do wody można dodać zioła, płatki kwiatów lub olej np. kokosowy, arganowy. W tle puścić muzykę relaksacyjną i zapalić pachnące świece z wosku pszczelego. Przed kąpielą warto zrobić naturalny peeling z kawy połączonej z oliwą z oliwek i nałożyć na twarz maseczkę domowej roboty. W internecie mnóstwo jest przepisów na kosmetyki, z tego co mamy w kuchni. Domowe SPA nie wymaga dużego nakładu finansowego, możemy sobie je zafundować dosłownie za kilka groszy.

Domowe spa

Długie spacery lub bieganie

Jesienią wskazana jest przynajmniej godzina przebywania na świeżym powietrzu. Spacery/bieganie nie ma znaczenia, obydwie formy aktywności korzystnie poprawiają na samopoczucie i samoocenę. Ja preferuję długie spacery z mężem i dziećmi. świeże powietrze ma drogocenny wpływ na Nasz cały organizm. Zamiast się „kisić” w chłodny jesienny deszcz przed telewizorem, lepiej jest ubrać się na „cebulkę” i wyjść a dwór. Napisałam na dwór, bo w moim regionie tak się mówi wychodząc na zewnątrz. Wiem, że w niektórych częściach Polski mówi się zamiast dworu pole.

Zdrowe jedzenie

Nic tak nie poprawia humoru, jak zdrowe i smaczne jedzenie. Oto kilka moich ulubionych, wegańskich przepisów od Dobre Zielsko:

Śliwkowe crumble idealne na jesienne śniadanie

Bakaliowe ciasteczka z orzechami i migdałami

Jarmuż z pieczarkami, fasolą i słonecznikiem

Placki z mąki z ciecierzycy z dużą ilością zielska

Bezglutenowe pancakes z konfiturą w wersji wegańskiej

Namawiam do wypróbowania powyższych przepisów w jesienne dni. Od razu dodadzą Wam energii i chęci do działania. Jak będę kiedyś w Poznaniu, poproszę Małgosię o kilka lekcji gotowania. Jej kuchnia jest zdrowa, wegańska i ekologiczna.

Czekolada

Tak czekolada, ale tylko ta gorzka. Nie mylcie tą z bakaliami czy wypełnioną nadzieniem truskawkowym. Na marginesie wspomnę Wam, że czekolada z nadzieniem truskawkowym ma w swoim składzie kwas karbinowy (koszelina, karmina). Jest to naturalny barwnik pozyskiwany z wysuszonych i zmielonych owadów czerwców kaktusowych. Jej właściwości antydepresyjne znane są już od wieków. Gorzka czekolada zawiera hormony szczęścia: dopaminy, serotoniny i endorfiny. Jest źródłem magnezu, który koi nerwy i pomaga w leczeniu zmęczenia. Nic tylko wcinać, nie patrząc na kalorie. Lepiej mieć kilka kilogramów więcej, niż zły nastrój.

Jesienne antydepresanty czekolada

Wrzosy w doniczkach

Jeśli jesienią chcemy mieć w domu trochę wiosny, postawmy na wrzosy w ceramicznych doniczkach. Możemy je ustawić na parapetach (okna północne lub wschodnie), stoliku czy komodzie. Wrzosy to wedle mnie najpiękniejsze kwiaty kwitnące jesienią. Występują w różnych kolorach: białym, różowym i fioletowym. Nic tak nie poprawia nastroju jak widok pięknych kwiatów, kiedy pada deszcz za oknem. Wystarczy, że spojrzę na moje wrzosy i od razu na mojej buzi maluje się uśmiech. Gdzieś nawet wyczytałam o tajemniczej mocy tej roślin. Podobno leczy ona z depresji, uspokaja i uwrażliwia.

Jesienne antydepresanty wrzosy

Olejki eteryczne

Naturalne olejki eteryczne posiadają silne właściwości terapeutyczne. Poniżej właściwości olejków eterycznych, idealnych na jesień:

różany – działa uspokajająco, zwalcza apatię i depresję,

pomarańczowy – skuteczny przy depresjach, stanach lękowych, napięciach, nadpobudliwości – działa uspokajająco,

cedrowy – uspokajający, łagodzi napięcia i negatywne efekty stresu ,

lawendowy – stymuluje, uspokaja i przeciwdziała depresji,

grejpfrutowy – łagodzi: depresje, napięcia nerwowe, leki, nerwobóle, zmienne nastroje emocjonalne, grypę, przeziębienia, katar, zaburzenia gastryczne (stosowany do kąpieli łagodzi także cellulit i otyłość).

sandałowy – uspokajający , doskonały na depresje i stany lękowe

sosnowy – przeciwdziała depresji i zmęczeniu

cyprysowy – ma właściwości uspakajające, przeciwbólowe, jest skuteczny przy napięciach nerwowych, stresie, i rozdrażnieniu,

cytrynowy – ma właściwości stymulujące, antyseptyczne, zmniejsza napięcie nerwowe,

eukaliptusowy- pobudza, ma ma właściwości antyseptyczne i przeciwbólowe,

rozmarynowy – stymuluje pracę centralnego układu nerwowego, co wykorzystuje się przy depresjach, zmęczeniu, napięciach

jodłowy – ma działanie relaksujące i antyseptyczne,

z kolendry – działa antyseptycznie i stymulująco, pomaga przy grypie, przeziębianiu, zmęczeniu, napięciu i zdenerwowaniu,

geraniowy – zmniejsza napięcia nerwowe, działa uspokajająco i przeciwdepresyjne, zwalcza wirusy i bakterie,

z melisy – koi i uspokaja, łagodzi zdenerwowanie, ma działanie przeciwbakteryjne i antywirusowe,

ylang-ylang – działa antystresowo i przeciwdepresyjne, skuteczny przy napięciach nerwowych,

geraniowy – zmniejsza napięcia nerwowe, działa uspokajająco i przeciwdepresyjne, zwalcza wirusy i bakterie

goździkowy – wzmacnia odporność, pomaga przy apatii, depresji i zmęczeniu.

Jesienne antydepresanty

A Wy macie swoje jesienne umilacze?

33 thoughts on “NATURALNE JESIENNE ANTYDEPRESANTY”

  1. Uwielbiam jesień! Lubię każdą porę roku, ale do jesieni mam duży sentyment. Kawa z cynamonem i kardamonem nigdy nie smakuje tak dobrze jak jesienią – zwłaszcza, gdy nadchodzą długie, deszczowe wieczory!

  2. Świetne podsumowanie wszystkiego 🙂
    Pierwsze zdjęcie absolutnie wspaniałe – totalnie w moim guście 😉
    No, a jesień niestety wymaga od nas pewnych działań – przede wszystkim poprawiających nastrój, także wspaniale, że podpowiadasz jak sobie radzić 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *